Rutine ved behov for tiltak etter Opplæringsloven § 1 - 4

«§ 1-4.Tidleg innsats på 1. til 4. trinn​

På 1. til 4. årstrinn skal skolen sørgje for at elevar som står i fare for å bli hengande etter i lesing, skriving eller rekning, raskt får eigna intensiv opplæring slik at forventa progresjon blir nådd. Om omsynet til eleven sitt beste talar for det, kan den intensive opplæringa i ein kort periode givast som eineundervisning.»

Hva tilbyr vi?

Tilpassede lekser, egne læringsmål i en tiltaksperiode, og intensiv opplæring for spesielle temaer eller områder. 

Hvem kan få tilbudet?

Elever som står i fare for å bli hengende etter i lesing, skriving eller regning, skal få iverksatt tiltak så snart som mulig.

Hvordan få tilbudet?

Gjennom kartlegging og underveisvurdering kan vi oppdage at en elev har behov for tettere oppfølging.Det er viktig at vi kontakter hjemmet, slik at du/dere blir hørt i saken, og kan støtte tiltakene skolen ønsker å iverksette for ditt/deres barn. Du/dere som foresatt(e) oppfordres også til å kontakte skolen dersom du/dere er bekymret.

Hva skjer videre?

Tiltakene som iverksettes skrives i egen tilpasset oppfølgingsplan for eleven. Denne planen beskriver området tiltakene gjelder, varighet, omfang og innhold. Det beskrives også hvordan tiltakene skal evalueres etter tiltaksperioden. Tilpasset opplæringsplan (TPO) ligger skives og arkiveres i sak - og arkivsystemet. Planen sendes til godkjenning hos spes.ped.koordinator før den ferdigstilles.

I tillegg til samarbeid med foresatte, anbefaler vi å drøfte aktuelle tiltak på trinn og team, og saken kan meldes til skolens ressursteam.

Vi presiserer likevel at tiltak ikke kan utsettes på grunn av dato for møte i ressursteam, men at tiltak på lavest mulig nivå iverksettes så snart som mulig.

Hva er ressursteam?

Lover og regler

Opplæringsloven § 1-4