Administrasjonsutvalget er et partssammensatt utvalg som etter kommuneloven § 25 og Hovedavtalen (som er inngått mellom partene i arbeidslivet).
Hovedavtalens intensjon er å skape et best mulig samarbeidsgrunnlag mellom partene (arbeidsgiver og ansatte). Gjennom avtalen er det lagt til grunn et prinsipp om at arbeidsgivere og tillitsvalgte lokalt finner hensiktsmessige løsninger for å ivareta gode prosesser for medbestemmelse.
Administrasjonsutvalgets oppgaver og myndighet fremgår av retningslinjer fastsatt av kommunestyret.
Utvalget skal prioritere arbeidet med:
- Arbeidsgiverpolitikk i vid forstand (jf. KS' arbeidsgiverpolitiske plattform)
- Personalpolitiske retningslinjer for kommunens virksomhet
- Rammer, reglement og retningslinjer for administrasjonen sin operative personalfunksjon
- Mål og rammer for kommunen sin opplæringsvirksomhet og kompetanseutvikling
- Arbeidsmiljø - helse, miljø og sikkerhet
Medlemmer
Utvalget består av medlemmene i formannskapet og tre medlemmer utpekt av og blant arbeidstakerorganisasjonene.
Oversikt over medlemmer og varamedlemmer
Møter og saksdokumenter